„Sfaturile unui diavol bătrân către unul mai tânăr”

Cartea „Sfaturile unui diavol bătrân către unul mai tânăr” are ca autor pe C. S. Lewis, renumitul teolog irlandez al secolului XX (1898-1963). Adept al creștinismului, profesor universitar al Universității din Oxford și scriitor, a susținut numeroase conferințe și emisiuni radiofonice, în care, insuflat de Duhul Lui Dumnezeu, a abordat dintr-o perspectivă creștină, problemele societății contemporane.

Cartea este supranumită o satiră creștină, datorită personajelor principale alese de scriitor și anume: doi demoni. Astfel, într-o manieră umoristică, ne sunt prezentate 31 de scrisori trimise de către unchiul Sfredelin (diavolul bătrân), către nepotul său Amărel (diavolul tânăr, inocent, abia intrat pe porțile Universității). Prin intermediul acestor scrisori, Sfredelin încearcă să-l învețe pe Amărel cum să-și ispitească pacientul, un tânăr londonez de clasă mijlocie, care trăiește în vreme de război și este recent convertit. De fapt, acest tip de personaj reprezintă o personificare a creștinului obișnuit.

Aceste scrisori, ne ajută pe noi, cititorii, să fim conștienți de modalitățile prin care diavolul caută să ne ispitească sufletul. Totodată, cititorii pot să identifice pericolele căderii în păcat, pericole care nu sunt ușor sesizabile. C.S. Lewis încearcă să ne facă să înțelegem că înainte de toate planul diavolului este de a acționa pe tot parcursul obiceiurilor zilnice, provocând așa numitele ,,păcate mici”. Aceste păcate produc o distanță între om și Dumnezeu și câștigă teren spre ,,păcatele mari”, ca mai apoi să urmeze despărțirea ireversibilă de Dumnezeu.

Mai mult de-atât, de-a lungul celor 31 de scrisori, C.S. Lewis ne avertizează asupra atitudinilor noastre, care pot fi o adevărată armă pentru demoni, cum ar fi: goana după nou, în care dispare nevoia, dar crește dorința; trăirea în trecut sau viitor, uitând prezentul.

Pentru mine, cartea aceasta reprezintă un ghid, care merită să fie recitit ori de de câte ori avem ocazia. Printr-o manieră figurativă, această carte ne poate ajuta să înțelegem prezența permanentă a ,,lumii spiritualeˮ și ne oferă soluții pentru a dobândi biruința în lupta pe care o ducem împotriva diavolului. Pentru că ce este până la urmă viața pământească, dacă nu o luptă continuă cu Amărel (diavolul)!?

Daria Paliuc

Distribuie mai departe:

FacebookTwitterGoogle